piatok, 4. december 2020

Predaj diaľničných známok prekročil hranicu tri milióny kusov

Za prvých desať mesiacov tohto roka si motoristi zakúpili 3 093 878 kusov elektronických diaľničných známok (eDZ). Celkový príjem z úhrady eDZ stúpol na 67 804 493 eur.

Národná diaľničná spoločnosť predala v októbri 142 225  kusov eDZ. Príjem z úhrady eDZ predstavoval 1 874 884 eur bez DPH. Najväčší záujem bol o 10-dňovú známku (99 784 kusov). Po nej nasledovali 30-dňová eDZ (24 161 kusov),  365-dňová (17 473 kusov) a ročná eDZ (807 kusov).

 

Za obdobie január až október sa rovnako najviac predávala 10-dňová známka (1 518 269 kusov), nasledovaná ročnou eDZ (679 586 kusov), 365-dňovou (545 647 kusov) a 30-dňovou eDZ (350 376 kusov).

 

Ročnú strieda 10-dňová

Pri pohľade na štruktúru predaja jednotlivých typov eDZ za rok 2020 nastala zmena pri domácich vodičoch, keď sa pred doteraz najviac predávanú ročnú eDZ dostala 10-dňová známka. Tú preferujú aj vodiči so zahraničnými značkami.

 

Diaľničné známky si kupujú najmä Slováci (1 890 925 kusov), nasledujú Česi (435 880 kusov), Poliaci (197 364 kusov) a Nemci (162 468 kusov). Na vodičov so slovenskými značkami pripadá viac ako 61 % predaných kusov eDZ, 27 % patrí motoristom zo susedných a takmer 12 % z ostatných krajín.

 

Od začiatku roka sa predalo bezmála 55 % kusov eDZ na obchodných miestach. Takmer 70 % tržieb za úhradu eDZ pochádza z bezhotovostných transakcií.