Most na D1 v križovatke pri Liptovskom Hrádku postavíme nanovo

Národná diaľničná spoločnosť pristúpi z dôvodu zaistenia bezpečnosti k zbúraniu ľavého mosta na D1 v križovatke pri Liptovskom Hrádku. Výsledky diagnostického posudku, ktorý sme si dali vypracovať ukázali, že betón nosnej konštrukcie je na hranici životnosti a vykazuje závažné poruchy.

Pravidelné prehliadky mostov, ktoré NDS vykonáva na všetkých svojich mostoch, odhalili závažné poruchy nosnej konštrukcie ľavého mosta  (v smere z  Popradu do  Liptovského Mikuláša) v križovatke pri Liptovskom Hrádku.  Most sme preto v auguste tohto roka uzavreli. Momentálne pripravujeme projektovú dokumentáciu na búranie starého a výstavbu nového mosta. Predpoklad začatia búracích prác je v prípade priaznivých poveternostných podmienok v prvých mesiacoch budúceho roka. Následne bude pokračovať výstavba nového mosta.

 

Pre zaistenie bezpečnosti

 

Stavebné práce na oprave ľavého mosta začali v máji 2018.  Počas realizácie prác po odstránení vozovkových vrstiev sme zistili, že betón nosnej konštrukcie je na hranici životnosti. Z toho dôvodu boli práce na oprave mosta zastavené a bol zrealizovaný diagnostický prieskum zameraný na kvalitu betónu nosnej konštrukcie. Z jeho záverov vyplynulo, že nosnú konštrukciu mosta, vrátane jeho podpier, je potrebné zbúrať a nahradiť novou konštrukciou. 

 

Most z roku 1984

 

Diaľničný most ev.č. D1-229 bol postavený a do užívania odovzdaný v roku 1984 v rámci stavby úseku diaľnice D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok. Tvoria ho dve samostatné nosné konštrukcie - každá v jednom jazdnom smere. Zhotoviteľom úseku diaľnice D1 vrátane mosta boli Inžinierske stavby, Košice. 

 

Pravidelné kontroly 

 

Počas preberacieho konania autorizovaný inžinier vykoná prvú hlavnú prehliadku mosta. Po uvedení do prevádzky je určený mostný technik, ktorý každoročne vykonáva bežnú prehliadku. Každé štyri roky sa vykonáva hlavná prehliadka. Ide o prehliadku všetkých konštrukčných častí mosta.  Zisťujú a hodnotia sa možné poruchy, spracuje sa zápis s fotodokumentáciou a na základe toho sa určí stavebno-technický stav mosta. Okrem toho, zástupcovia stredísk údržby vykonávajú denne vizuálnu kontrolu povrchu mostov.