
Celkovo sa bude zohľadňovať päť emisných tried CO2. Nižšie mýto po novom zaplatia vozidlá s najnižšími dopadmi na životné prostredie. Dopravcovia si už dnes môžu preveriť do akej emisnej triedy ich vozidlá patria prostredníctvom vyhľadávača emisnej triedy na www.emyto.sk.
Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v informovaní dopravcov ohľadom zmien, ktoré prinieslo zosúladenie slovenskej a európskej legislatívy v oblasti výberu mýta. O transpozícii smernice sa viedli diskusie od roku 2017. Samotnú legislatívu prijal parlament v roku 2024 po odborných diskusiách so zástupcami nákladnej dopravy.
Po novom sa od 1. júla 2025 vo výpočte mýta pre nákladnú dopravu bude zohľadňovať aj kategorizácia vozidiel do piatich emisných tried. Pričom najnižšie mýto uhradia nákladné vozidlá s najvyššou emisnou triedou, teda s najnižšími dopadmi na životné prostredie. Európska smernica presne určuje aj využitie poplatkov za vyššie dopady na životné prostredie. Táto časť mýta môže byť investovaná výlučne do environmentálnych opatrení, ako sú napríklad obnovy mokradí, ekodukty, protihlukové steny.
Zaradenie do jednotlivých emisných tried si môžu dopravcovia preveriť už dnes na stránke www.emyto.sk. Na webstránke nájdu všetky podrobné informácie a zároveň vyhľadávač emisnej triedy.
Pri rozdeľovaní nákladných vozidiel do jednotlivých tried pomáha aj jednoduché pravidlo. Do najnižšej emisnej triedy automaticky spadajú všetky nákladné vozidlá a vozidlá v kategórii M2 a M3 (autobusy), ktoré boli prvýkrát zapísané do evidencie vozidiel pred 1. júlom 2019. Výnimkou sú vozidlá poháňané čistou elektrickou energiou alebo vodíkom, tie sú automaticky zaradené do najvyššej emisnej triedy.
Prevádzkovateľom nákladných vozidiel, ktoré boli do evidencie vozidiel prvýkrát zaradené po 1. júli 2019, sa odporúča skontrolovať si zaradenie do správnej emisnej triedy. V prípade, ak prehliadač emisnej triedy bude indikovať nárok na zaradenie do vyššej emisnej triedy CO2, dopravcovia si o preradenie do vyššej emisnej triedy CO2 budú môcť kedykoľvek elektronicky zažiadať.
Najčastejšie otázky o zmenách v mýte
Prečo sa mení mýto na Slovensku?
- Ide o zosúladenie európskej legislatívy so slovenskou. V cene mýta sa tak po novom premietajú aj poplatky za emisie CO2. Slovensko je jednou z posledných krajín Európskej únie, ktorá celoeurópsku legislatívu zaviedla.
Sú zmeny v mýtnom systéme rovnaké pre všetky krajiny?
- Áno aj nie. Napríklad poplatok zohľadňujúci dopad dopravy na životné prostredie je povinný pre všetky krajiny. Napriek tomu výsledná výška sa líši. V prípade Slovenska platí, že výsledný dopad zmien na dopravcov je jeden z najnižších v rámci okolitých krajín, ktoré európsku legislatívu prijali už skôr.
Majú zmeny v mýte dopad na poskytovateľov mýtnych služieb?
- Len pred rokom NDS umožnila vstup konkurencie na slovenský trh s výberom mýta. Kým pred 15. marcom 2024 mohli dopravcovia na Slovensku hradiť mýto výlučne cez jednu spoločnosť, od marca 2024 sa môžu rozhodnúť pre služby celkovo piatich mýtnych operátorov. Samotné zmeny v mýte nezvyšujú príjmy týchto spoločností.
Kam idú peniaze z výberu mýta?
- V prípade zmien v mýte hrajú úlohu tri zložky. Prvá predstavuje 21% na infraštruktúru, ďalšie dve spolu predstavujú envirozložku vo výške 19% . V prípade zložky na infraštruktúru sú financie použité na údržbu diaľnic. Environmentálna zložka musí byť zo zákona využitá na environmentálne projekty, napríklad obnova mokradí, biomosty, protihlukové steny a pod.
Kedy sa naposledy menili ceny mýta?
- Zmeny vo výške mýta sa schválili v parlamentne v roku 2024. Výška mýta sa tak zmenila prvýkrát po 6,5 rokoch (posledné boli platné od 1.1.2019). Aktuálne Slovensko je v rámci strednej Európy krajinou s najnižším mýtom.
Je pravda, že zmeny v mýte sa dotknú napríklad zásobovania obchodov v rámci mesta?
- Mýtny systém na Slovensku sa nedotýka zásobovania v rámci intravilánu. Ak sa dovážajú napríklad pekárenské výrobky v rámci mesta, dodávatelia mýto neplatia.