Zlepšený stav na 32 diaľničných mostoch

Národná diaľničná spoločnosť v tomto roku investovala do opráv a rekonštrukcií mostov vyše 24 miliónov eur. Národnej diaľničnej spoločnosti sa podarilo komplexne obnoviť sedem mostov, zlepšiť stav 25 mostov a opraviť asi 55 mostných záverov. Vďaka tomu sa zvýšil dopravný komfort, znížila hlučnosť či predĺžila životnosť strategických mostov napríklad pri Trnave, Zvolene, Hlohovci či v Podbanskom.

Národná diaľničná spoločnosť zvýšila tempo pri opravách a rekonštrukciách mostov. Za rok 2024 sa medziročne zvýšili investície do mostov o 140 percent, čo je najviac za posledných päť rokov. Pričom v podobnom tempe sa plánuje pokračovať aj v roku 2025. „Celkovo máme v správe 874 mostov dokopy v dĺžke vyše 100 kilometrov. Vďaka pravidelnej starostlivosti ani jeden nie je v havarijnom stave,“ uvádza Rastislav Droppa prevádzkový riaditeľ a podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.

Komplexnou opravou tento rok prešli mosty Hlohovec, most pri Trnave, Váhovce, Pustý hrad pri Zvolene, Podbanské, Podtureň a Lehota. Na ďalších 13 mostoch sa vymenili zábradlia a sanovali rímsy a na 11 sa opravila vozovka. Pozornosť sa venovala aj zlepšovaniu stavu bratislavského mostu Lanfranconi. Na moste Lanfranconi išlo predovšetkým o výmenu osvetlenia, zábradlia, ale taktiež o prekrytie zrkadiel, výmenu protidotykových zábran a osvetlenia parkovacích plôch pod mostom.

Ťažiskom prác na mostoch Podbanské, Podtureň a Lehota bolo najmä výmena izolačného systému, položenie spádového betónu, rekonštrukcia vozovky či ríms, osadenie nových zábradlí, zvodidiel, odvodňovačov či výmena mostných záverov. Na moste Hlohovec sa realizovalo odstránenie mostného zvršku, očistil sa povrch nosnej konštrukcie, položila sa nová hydroizolácia, takisto prebehla betonáž ríms, montáž nových mostných záverov a pokládka asfaltových vrstiev. Celkovou obnovou prešiel aj 103-metrový most Trnava v križovatke R1 a D1. Počas ôsmich mesiacov sa pri zachovaní živej dopravy podarilo most rozobrať až na nosnú konštrukciu, položil sa nový spádový betón, následne sa položila nová izolácia, odvodňovače, vozovka, rímsy, zvodidlá, opravili mostné závery a zábradlia.

Najväčšie investície poputovali tento rok do mostov Váhovce a Pustý hrad. Na moste Pustý hrad (719 m) sa za šesť mesiacov vymenili zvodidlá, zábradlia, protidotyková ochrana nad železničnou traťou, rímsy, odvodňovače, vozovkové vrstvy a samotná izolácia mosta. Na moste Váhovce na R1 (642 m) väčšina prác prebiehala vo vnútri mosta. Počas rekonštrukcie vymenili izoláciu mostu, položili viac než 2 000 ton spádového betónu, zrealizovali rekonštrukciu vozovky, osadili nové rímsy, zábradlie, zvodidlový systém a odvodňovače. Most dostal aj nový gumokovový mostný záver.

Samotná kontrola stavu mostov prebieha pravidelne. „Minimálne raz v roku sa realizujú bežné prehliadky mostov. Pri bežných prehliadkach ide najmä o vizuálnu kontrolu, ktorou sa zisťuje, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo voľným okom rozpoznateľné poruchy,“ dodáva Droppa. Hlavné prehliadky sú už podrobnejšie a prehliadajú sa pri nich aj ťažšie prístupné miesta. Na základe výsledkov kontroly sa následne plánuje a realizuje údržba a oprava jednotlivých mostných objektov s cieľom zabezpečiť, aby spoľahlivo plnili aj naďalej svoju funkciu.