Čo je Diaľničná patrola?
Diaľničná patrola je svojim spôsobom sanitkou a obvodným lekárom v jednom pre motoristov na diaľniciach, cestách či v tuneloch, ktoré má pod palcom NDS. Podá pomocnú ruku v rôznych krízových situáciách, napríklad poskytne zákryt pri riešení defektu. Ale zabezpečuje aj prevenciu, a to napríklad tak, že na diaľniciach pravidelne hliadkuje, kontroluje vozovky a odpočívadlá. Ak dôjde k nehode, zmobilizuje všetky potrebné subjekty, označí miesto a neskôr ho aj vyčistí. Pre motoristov v núdzi je však najcennejšia ich pomoc pri riešení problému s vozidlom.
S čím pomáha patrola najčastejšie?
Odpoveď je jednoduchá, muži z patroly vo väčšine prípadov pomáhajú tak, že vytvoria zákryt vozidla, ktoré má nejaký problém. Diaľničná patrola takýmto spôsobom zvyšuje bezpečnosť motoristu, ktorý sa ocitol v krízovej a nebezpečnej situácii na cestách, ktoré spadajú do správy NDS. Stojace vozidlo okrem iného tvorí aj prekážku v zjazdnosti a môže ohrozovať iných motoristov. Patrola teda vytvorí zákryt pri dopravnej nehode alebo pri poruche vozidla, akou je napríklad defekt či iné zlyhanie, ktoré si nevyžaduje odtiahnutie vozidla.
Ako a kedy viem Diaľničnú patrolu kontaktovať?
Diaľničných mužov činu môžete bezplatne kontaktovať na čísle 0800 100 007. A to kedykoľvek. Diaľničná patrola je totiž v nasadení na celej diaľničnej a cestnej sieti na Slovensku pod správou NDS nonstop. Ďalším spôsobom privolania pomoci je aj funkcia v našej mobilnej aplikácii Pomoc na diaľnici. Zo stránky www.ndsas.sk/aplikacia si ju viete stiahnuť bezplatne. Cez appku sa dá takisto buď volať alebo poslať správu (táto funkcia môže pomôcť najmä vtedy, ak ide o cudzojazyčného klienta alebo o človeka so sluchovým hendikepom).
Čo sa deje na centrále, keď zavolám/napíšem patrolákom s prosbou o pomoc?
Vyzváňajúci telefón zdvihne zamestnanec centrálneho operátorského pracoviska. Ten informáciu prijme a potom telefonicky vyšle posádku patroly k miestu udalosti. Čo sa týka kontaktovania cez správu – smsku poslanú cez appku takisto číta človek z nášho centrálneho operátorského pracoviska. Podľa toho, čo sa v správe píše, operátor vyhodnotí najvhodnejší spôsob komunikácie s motoristom (môže to byť niekto, kto nehovorí po slovensky alebo niekto s hendikepom sluchu), získa od neho doplnkové informácie a ďalší postup je už rovnaký – vyšle hliadku podľa lokálnej príslušnosti.
S čím všetkým mi vie patrola pomôcť?
Autá Diaľničnej patroly sú technicky vybavené. Majú prenosné dopravné značenie, náradie či kompresor. Nechýbajú ani hasiace prístroje, protipopáleninová plachta alebo defibrilátor. Na prípadnú nehodu sú naši patroláci pripravení napríklad aj dekami alebo malými hračkami, ktoré poslúžia na upokojenie detí.
Tak si to zhrňme
Diaľničná patrola je bezplatnou službou Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá funguje od roku 2015. Jej hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Nejde len o pomoc vozidlám v núdzi, ale aj o priebežnú kontrolu stavu ciest. Hliadky Diaľničnej patroly sa nachádzajú na všetkých našich strediskách, ktorých je dokopy 15 (Malacky, Bratislava, Trnava, Trenčín, Martin, Liptovský Mikuláš, Mengusovce, Beharovce, Prešov, Galanta, Nová Baňa, Zvolen, Košice, Považská Bystrica a Čadca). Jedna posádka Diaľničnej patroly pozostáva z dvoch ľudí. Patroláci sa striedajú v 12-hodinových zmenách, preto vie byť hliadka k dispozícii nonstop.