Dopyt po diaľničných známkach ožíva, predaj i tržby výrazne rastú

Potvrdené, trend sa otočil. Po období poklesu a stagnácie záujem motoristov o nákup diaľničných známok opäť rastie. Pozitívnu zmenu sme zaznamenali už v marci, naplno sa však prejavila v apríli. Aprílové tržby vzrástli medziročne o 160 %, pričom počet predaných kusov známok bol v apríli medziročne vyšší o 143 %.

Pre porovnanie, kým v apríli 2020 sme predali 83 013 kusov známok za 1 748 263 eur (bez DPH), v apríli tohto roka to už bolo 201 988 kusov za 4 538 268 eur. Aktuálne tržby sa tak už pohybujú na úrovni porovnateľnej s aprílom 2019, t. j. pred nástupom pandémie. Vtedy výnos z predaja eDZ dosiahol 4 584 978 eur. Pokiaľ sa tento pozitívny trend udrží aj v ďalších mesiacoch, postupne by sa mal premietnuť aj do celoročných tržieb, ktoré evidujeme za prvé štyri mesiace aktuálneho roka medziročne nižšie o 25 %.

 

Najkupovanejšie známky

Najkupovanejšou elektronickou diaľničnou známkou (eDZ) bola v apríli 10-dňová eDZ (93 454 ks). Za ňou skončili 365-dňová (80 653 kusov), 30-dňová (25 427 kusov) a ročná eDZ (2 454 kusov). Na aprílových tržbách sa však najviac podieľala 365-dňová eDZ (3 360 806 eur), nasledovaná 10-dňovou (778 473 eur), 30-dňovou (296 732 eur) a ročnou eDZ (102 255 eur).

 

Za prvé štyri mesiace tohto roka bola slovenskými motoristami najkupovanejšia ročná eDZ, zahraniční preferovali najviac 10-dňovú eDZ. Tak ako sa na Slovensko vracajú zahraniční turisti a obchodní cestujúci, postupne klesá podiel Slovákov na celkových tržbách z predaja eDZ. Za prvé štyri mesiace tohto roka síce ešte dosahuje úroveň takmer 88 %, v mesiaci apríl sa už znížil na 81,5 %.

 

Po domácich automobiloch si motoristi v apríli zakúpili najviac známok na vozidlá registrované na území Čiech (17 004 ks), Nemecka (11 276 ks) a Poľska (8 165 ks). Rovnaké poradie nájdeme aj pri pohľade na predaj eDZ za obdobie január až apríl aktuálneho roka.

 

Platíme bezhotovostne, na obchodnom mieste

Z hľadiska spôsobu úhrady sú priemerne dve z troch eDZ uhradené bezhotovostne, po hotovosti tak siahajú vodiči približne len pri jednej tretine úhrad. Elektronicky, cez web www.eznamka.sk a mobilnú aplikáciu eznamka, bolo za prvé štyri mesiace predaných viac ako 51 % kusov eDZ. Naopak, v apríli sme zaznamenali vyšší predaj na obchodných miestach (56 % ks predaných eDZ).

 

Skontrolovať sa oplatí

Ak aj vy patríte k motoristom, ktorí po dlhšom čase začínajú opäť využívať naše diaľnice, nezabudnite si pred cestou zaobstarať diaľničnú známku platnú na aktuálny rok. Pri nákupe buďte pozorní, aby všetky poskytnuté údaje boli korektné (EČV, krajina registrácie, typ známky). Zároveň vám odporúčame uviesť svoj telefónny a emailový kontakt, na ktorý vám môžeme zaslať upozornenie o blížiacom sa konci platnosti eDZ.