
„Úsek spája diaľničnú križovatku D1 pri Košických Oľšanoch s rýchlostnou cestou R4 do Maďarska. Jeho odovzdanie predstavuje dôležitý krok na ceste k dokončeniu prvej etapy košického obchvatu. Motoristom prinesie plynulejšiu dopravu, mestu úľavu od tranzitu a celému regiónu lepšie prepojenie. Košice sa tým ešte výraznejšie zapíšu na dopravnú mapu Slovenska,“ hovorí Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Menej áut, viac plynulosti
Podľa odhadov sa na nový obchvat presunie takmer 10-tisíc vozidiel denne. Najväčšie časové úspory prinesie rýchlostná cesta v rannej špičke na trasách z Rožňavy či z územia Maďarska smerom na Michalovce – motoristi tu môžu ušetriť až 20 minút. Pri cestách z juhu na sever a opačne pôjde približne o 10 minút. Národná diaľničná spoločnosť zároveň očakáva aj pokles nehodovosti, keďže tranzitná doprava sa vyhne centrálnej časti Košíc a jazda regiónom bude plynulejšia a bezpečnejšia.
Impulz pre hospodárstvo
Nový úsek nie je prínosom len pre osobnú dopravu. Logistické firmy pôsobiace v Košickom kraji a pripravovaná automobilka získajú spoľahlivejšie napojenie na hlavné smery. Rýchlostná cesta je súčasťou európskeho koridoru Via Carpathia, ktorý spája Pobaltie s Balkánom a prechádza cez Slovensko. Aj vďaka nemu posilní hospodársky význam celého regiónu.
Údržba vo väčšom rozsahu
Sprevádzkovaním nového úseku sa rozšíri aj agenda údržby. Národná diaľničná spoločnosť je pripravená zabezpečovať celé spektrum činností, od letnej a zimnej údržby cez opravy až po rýchle zásahy s Diaľničnou patrolou pri mimoriadnych situáciách. „Našou úlohou je zabezpečiť, aby cesta bola bezpečná a spoľahlivá každý jeden deň. Kolegovia zo strediska v Košiciach sú pripravení na všetky scenáre – od rutinných kontrol až po zásahy v náročných podmienkach,“ zdôrazňuje Rastislav Droppa, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Stavba s pridanou hodnotou
Nový rýchlostný obchvat má dĺžku 14,2 kilometra a prináša so sebou množstvo objektov a technológií. Na trase bolo vybudovaných 13 mostov, 7,2 km protihlukových stien, dva oporné múry a moderný informačný systém s kamerami. Pri Valalikoch pribudlo jednostranné odpočívadlo s prístupom z oboch strán s rozlohou takmer 28-tisíc štvorcových metrov. Zaujímavosťou je aj revitalizovaná mokraď, ktorá zadržiava vodu a dodáva stavbe ekologický rozmer.