
„Pri megaprojekte kysuckej D3-ky sa dostávame od výkresov a vybavovačiek k reálnej príprave stavenísk a verím, že čoskoro už aj k samotnej výstavbe. Tá sa síce nezaobíde bez zásahov do živej premávky, keďže však staviame všetky tri úseky naraz, dopravné obmedzenia počas výstavby budú násobne kratšie,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž. Doplnil, že po dokončení 26-kilometrového ťahu novej diaľnice si obyvatelia kysuckého regiónu výrazne vydýchnu od tranzitnej dopravy aj od chronických dopravných problémov, ktoré sú aktuálne súčasťou ich bežného života.
Diaľničný ťah celej D3 na Kysuciach odláka časť osobných i nákladných áut zo súčasnej cesty I/11. Veľkému úbytku kamiónov sa potešia najmä obyvatelia obcí Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec. Podľa dostupných analýz pri obci Oškerda je možné po dobudovaní kysuckej D3 očakávať až o 12 000 menej osobných a o 6 000 menej nákladných áut využívajúcich cestu I/11. Pri ostatných uvedených obciach sa úbytok pohybuje okolo 7 000 pri osobnej doprave a zhruba okolo 5 000 pri nákladnej doprave za 24 hodín. Zároveň kysucká D3 výrazne zjednoduší život aj samotným budúcim užívateľom ťahu, ktorí ušetria cestovný čas najmä v rannej a popoludňajšej špičke.
História kysuckej D3-ky siaha do deväťdesiatych rokov, kedy sa začal stavať obchvat Čadce v polovičnom profile. Aktuálne má existujúci ťah D3-ky necelých 40 kilometrov. Dĺžka diaľničnej tepny severného Slovenska narastie zhruba o polovicu. O niekoľko rokov totiž pribudne zhruba 21 kilometrov štvorprúdovky a približne 5 kilometrov polovičného profilu vrátane druhej rúry tunela Horelica.
„Po dokončení dvoch kysuckých štvorprúdoviek budú mať motoristi k dispozícii súvislý ťah D3-ky od Žiliny až po hranice s Poľskom. Zároveň sa tak vytvorí plnohodnotné diaľničné prepojenie severu s juhozápadom Slovenska, takže tranzitná doprava pohodlne prejde Slovenskom cez diaľnice D1 a D3 bez toho, aby zaťažovala cesty nižších kategórií a intravilány miest a obcí,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
NDS dnes podpísala zmluvy súčasne so zhotoviteľmi všetkých troch úsekov: D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (združenie spoločností Váhostav, Doprastav a Duna Aszfalt), D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (SKANSKA-SK) a D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil (združenie spoločností Váhostav, Doprastav a Duna Aszfalt). Dokopy budú stáť približne 890 miliónov eur bez DPH, pričom 85 % sa uhradí z eurofondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu.