Pokročili práce v tuneli Čebrať, prebiehajú aj napäťové skúšky

Na stavbe 15 kilometrovej liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová prebiehajú práce aj v zimnom období. Na stavenisku a v tuneli Čebrať je nasadených vyše 300 pracovníkov. V tuneli Čebrať sa Národná diaľničná spoločnosť pripravuje na dokončenie náteru tunela a pokračuje sa v betonáži vozovky.

Aktuálne, po dokončení inštalácie káblového vedenia sa vykonali napäťové skúšky. Stavebná činnosť prebieha aj na mostoch. Úsek diaľnice D1 vytvorí po dostavbe obchvat mesta Ružomberok.

Na mostoch sa realizujú kapsy pre mostné závery, prebieha armovanie, debnenie a betonáž ríms. V rámci stabilitných opatrení boli dokončené pilótové steny a takisto vôbec prvá presypaná galéria na Slovensku. Trasa úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová vedie v geologicky veľmi náročnom území, v ktorom sa vyskytujú zosuvné časti či aktívne šmykové plochy, na čo bolo potrebné neustále reflektovať pri výstavbe diaľnice. Územie nad trasou diaľnice pri obci Ivachnová sa zaistilo práve spomínanou galériou, ktorá pôsobí ako stabilizačný prvok. 

Galéria má dĺžku 140 metrov s krídlami na obidvoch koncoch a jej konštrukcia je tvorená železobetónovým rámom podopretým dvomi radmi pilót. Galéria je presypaná nenamŕzavou zeminou a tvorí násyp. 

Medzi aktuálne realizované práce patrí aj budovanie protihlukových stien, zahumusovanie telesa diaľnice a pracuje sa aj na dokončení prevádzkových budov pri západnom a východnom portáli tunela. Po dokončení inštalácie káblového vedenia v tuneli sa vykonali plášťové skúšky, ktorými sa zisťovalo, či je izolácia káblov v poriadku. Následné napäťové skúšky vyhodnotili správnosť inštalácie káblových súborov. Skúšky sa vykonávali vnesením zvýšeného napätia 38kV na 1 hodinu v celej trase káblov.

O stavbe D1 Hubová - Ivachnová

Úsek je dlhý takmer 15 km a jeho súčasťou je 19 mostov a 3 križovatky. Súčasťou stavby bude aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.