Tisíce áut denne obchádzajú centrum Košíc po R4

Národná diaľničná spoločnosť odovzdala motoristickej verejnosti pred koncom septembra úsek R4 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Prvotné dopravné intenzity ukazujú, že denne sa centru Košíc vyhne viac ako 9 200 vozidiel, z toho až takmer 50 percent tvorí ťažká nákladná doprava. Pre osobné vozidlá je úsek košickej R4 bez povinnosti mať uhradenú elektronickú diaľničnú známku.

„Odovzdanie tohto rýchlostného úseku predstavoval dôležitý krok na ceste k dokončeniu prvej etapy košického obchvatu. Ukazuje sa, že motoristom prináša plynulejšiu dopravu, mestu Košice úľavu od nákladného tranzitu a celému regiónu lepšie prepojenie od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov,“ hodnotí Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. 

Menej áut, viac plynulosti
 

Najväčšie časové úspory prináša rýchlostná cesta v rannej špičke na trase smerom do Michaloviec – motoristi tu môžu ušetriť odhadom 15 až 20 minút. Nový úsek nie je prínosom len pre osobnú dopravu. Logistické firmy pôsobiace v Košickom kraji získali spoľahlivejšie napojenie na hlavné smery. Rýchlostná cesta R4 je totiž súčasťou európskeho koridoru Via Carpathia, ktorý spája Pobaltie s Balkánom a prechádza cez Slovensko. Aj vďaka nemu sa posilnil hospodársky význam celého regiónu. 

Infraštruktúra aj s ekologickým rozmerom
 

Nový rýchlostný úsek má dĺžku 14,2 kilometra. Celkovo bolo vybudovaných 13 mostov, z toho 7 priamo na rýchlostnej ceste, 7,2 km protihlukových stien, dva oporné múry a moderný informačný systém s kamerami. Pri Valalikoch pribudlo jednostranné odpočívadlo s prístupom z oboch strán s rozlohou takmer 28-tisíc štvorcových metrov. 

Zaujímavosťou je aj revitalizovaná mokraď, ktorá zadržiava vodu a dodáva stavbe ekologický rozmer. Revitalizácia mokrade predstavovala investíciu vo výške 1,7 mil. eur. Vytvorila sa mokraďná plocha ako biologická kompenzácia za výstavbu rýchlostnej cesty, ktorá výrazne prispeje k retencii vody a vytvorili sa podmienky pre prežitie vodných druhov a na vodu viazaných organizmov. V úseku mokrade a v úseku mostu ponad Hornád boli tiež vybudované zábrany proti kolíziám vtákov a netopierov.