Raziace práce na tuneli Bikoš sme zahájili 5. júna 2020. Ako prvá sa začala raziť západná tunelová rúra. Jej razenie postupovalo denne približne o 3,8 m. Priemerný denný výkon razenia východnej tunelovej rúry bol 3,7 m. Baníci razili tunel Novou rakúskou tunelovacou metódou zo severného portálu smerom na južný portál. Práce sa realizovali v nepretržitej prevádzke a podieľalo sa na nich 105 pracovníkov stavby.
Z oboch tunelových rúr sa vyťažilo spolu 220 000 m3 horniny, ktorá sa použila ako násypový materiál do ostatných stavebných objektov. Ide o ukážkový príklad ako vieme efektívne využiť materiál získaný z razenia tunela na násypové telesá stavby.
Tunel prerazený v plánovanom termíne
Prvá etapa severného obchvatu Prešova je vo výstavbe od júla 2019. Do užívania ju odovzdáme v marci 2023. Popri prácach na 1 150 m dlhom tuneli napredujeme v zmysle harmonogramu aj s realizáciou ďalších objektov stavby. Ukončený máme jeden jednopoľový most a jedno provizórne premostenie. Vo výstavbe sú štyri mosty, ďalšie štyri mostné objekty zakladáme v križovatke Prešov, sever. Aktuálne ukončujeme preložky vodovodov, pričom práce na ostatných preložkách sú už ukončené.
Nasledujú práce na sekundárnom ostení
V prvých mesiacoch tohto roka sme rozbehli práce na základových konštrukciách tunela. Nasledovať bude realizácia hydroizolačného súvrstvia, drenážneho odvodnenia, armovanie horných klenieb sekundárneho ostenia tunela a ich betonáž. V záverečnej fáze výstavby príde na rad vnútorné vybavenia tunela (chodníky, výklenky, vozovka) a práce ukončíme montážou technologického vybavenia tunela.
Vedeli ste že...?
Tunel Bikoš bude dvojrúrový cestný tunel s jednosmernou premávkou. Medzi tunelovými rúrami budú tri priechodné priečne prepojenia, slúžiace ako chránené únikové cesty. V každej tunelovej rúre bude 7 protipožiarnych výklenkov s hydrantmi, 7 SOS kabín a jeden jednostranný núdzový záliv umiestnený približne v strede tunela. Opomenúť nemožno ani zariadenie pre rozpoznanie ADR kódu na autách prepravujúcich nebezpečné látky.
R4 Prešov, severný obchvat I. etapa
- 4,3 km dlhý úsek v plnom profile
- začína v napojení na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ
- končí v mimoúrovňovej križovatke Prešov, sever s cestou I/68, ktorá zabezpečí vylúčenie tranzitu z centrálnej mestskej zóny
- motoristom ušetrí približne 10 minút
- zhotoviteľom je Váhostav – SK a TuCon
- zmluvná cena predstavuje 142 876 816 eur
- stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu
- 155 stavebných objektov
R4 Prešov, severný obchvat II. etapa
Projekt R4 Prešov, severný obchvat II. etapa v súčasnosti prechádza aktualizáciou analýzy nákladov a prínosov (CBA). Verejné obstarávanie bude vyhlásené po získaní súhlasného stanoviska ÚHP a zabezpečení finančného krytia. Začiatok výstavby je závislý od priebehu verejného obstarávania, lehota výstavby by mala trvať 52 mesiacov.