Do zimnej pohotovosti nasadzujeme 286 strojov

Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest začína 1.11. a končí sa v marci nasledujúceho roka. Národná diaľničná spoločnosť v tohtoročnej zimnej sezóne nasadí do terénu aj nové sypače.

Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest máme k dispozícii 168 sypačov, 6 nákladných vozidiel, 14 nákladných vozidiel s pluhom, 13 traktorov s radlicou, 2 traktory so sypačom, 19 snehových fréz, 21 univerzálnych nosičov náradia, 41 nakladačov, traktobager a multikar sypač a pluh, čo celkovo tvorí 286 strojov. Pripravených máme viac ako 31 000 ton posypového materiálu. Na zimnú pohotovosť je vyčlenených 705 zamestnancov, z toho 103 dispečerov zimnej údržby, 15 vedúcich stredísk a 587 ostatných zamestnancov. 

Do zimnej služby bude v priebehu nasledujúcich mesiacov nasadených 20 nových sypačov v rámci celého Slovenska.

Zároveň, pred každou zimou preverujeme stav odvodňovačov, ako aj ochrany mostných objektov pred pohybom ľadu, preskúšavame všetky mechanizačné a dopravné prostriedky zaradené do výkonu zimnej služby, a postupne rozmiestňujeme aj protisnehové zábrany a bariéry na miestach, kde sa tvoria snehové záveje. Počas zimy takto rozmiestnime 7 900 metrov protisnehových bariér a 75 000 metrov protisnehových zábran, ktoré napomáhajú k zabráneniu nafúkavania snehu. 

Udržiavame 1 200 km

Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje výkon zimnej údržby na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy v nasledovnom členení:

             Diaľnice.........................................................      514,15 km

             Rýchlostné cesty.........................................      228,58 km

             Vybrané cesty I. triedy...............................       144,02 km

             Privádzače, odpočívadlá a parkoviská.....         80,79  km

             Križovatky....................................................      223,58 km

Ako vyzerá deň pracovníkov zimnej pohotovosti 

Práca dispečera spočíva v riadiacej a rozhodovacej činnosti. Pred každým zásahom sa skontroluje množstvo nasypanej soli, prípadne či je k dispozícii soľanka. Tá sa pripravuje v soľankovom hospodárstve, kde sa zmiešava soľ do -34 s vodou a keď sa dosiahne maximálna potrebná hustota, zmes prelejeme do sypačov. Každý zo sypačov má na boku žlté nádoby, do ktorých sa ukladá soľanka. Robíme to z dôvodu, že ak by sme nenavlhčili soľ, tak nám ju sfúkne z vozovky. 

Vďaka kamerám majú naši kolegovia k dispozícii vizuálny pohľad na situáciu na diaľnici – hlásiče námrazy sú zabudované priamo vo vozovke. Ide o trojstupňový systém identifikácie stavu vozovky:

1. stupeň predpokladá námrazu,

2. stupeň hovorí o vznikajúcej námraze,

3. stupeň už identifikuje vzniknutú námrazu.

Kedy nepredbiehať sypače? Zopakujme si pravidlá

Keď svetelná signalizácia ukazuje smerovú šípku, je možné bezpečne predchádzať posypové vozidlo v smere šípky. Na svetelnej signalizácii máme svetelné kríže, ktoré znamenajú zákaz predchádzania. Vodiči si neuvedomujú, že pri jazde posypových vozidiel v tandeme vzniká snehová koľaj, kde je veľmi jednoduché dostať šmyk. Ak na ceste vidíme sypač so zdvihnutou radlicou, môžeme ho opäť bezpečne predchádzať v smere šípky. Naši kolegovia prosia všetkých motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách.