Tunel Okruhliak je už takmer z polovice vyrazený

Raziace práce v tuneli Okruhliak postupujú, aktuálne prebiehajú práce na jeho razení na štyroch čelbách a priebežne sa budujú základy aj pre sekundárne ostenie tunela. Vyťažené kubíky horniny sa používajú ako násypový materiál do ostatných stavebných objektov. Stavebné práce pokračujú aj na mostoch, momentálne sa realizujú nosné konštrukcie dvoch najdlhších mostov a na ďalších dvoch sa pripravujú podporné konštrukcie pre budovanie tej nosnej. Na stavbe pracuje teraz 450 robotníkov.

Tunel Okruhliak, ktorý bude merať 1,8 kilometra, je razený cyklickým spôsobom razenia v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Celkovo je zapojených do procesu razenia približne 180 technických pracovníkov a tunelárov. Tunel je súčasťou stavby R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa.

Stavebné práce postupujú aj na ďalších objektoch. Prístupové cesty k portálom tunela sú vybudované, na trase R4 prebiehajú zemné práce, to znamená výkopy v zárezoch a premiestňovanie zeminy do násypov. Zrealizovali sa aj dve obchádzky na ceste I/18 pred a za Kapušanmi. Do konca leta je v pláne ukončenie stavebných prác na moste na ceste I/18 a jeho sprístupnenie pre motoristom. 

„V priebehu tohto roka sa bude priebežne pokračovať v zemných prácach na trase a na dvoch úsekoch zahájime práce na cestnej kanalizácií. Tam, kde to už stavebne bude možné, je ambícia začať aj práce na zakladaní protihlukových stien na pilótach,“ menuje Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

 

Viac o stavbe R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa
 

Táto časť rýchlostného ťahu R4 bude dlhá 10,2 km. Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov, 6 protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3 683 m. Súčasťou budovaného úseku je tunel Okruhliak s dĺžkou 1 800 m a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany. V celom koridore tunela Okruhliak je horninový masív s výskytom ílu, ílovcov, siltovcov a pieskovcov.

Úsek rýchlostnej cesty R4 ušetrí motoristom v budúcnosti v priemere 7 minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín.

 

Stavba financovaná aj z Európskych zdrojov
 

Národná diaľničná spoločnosť predložila Európskej komisii žiadosť o nenávratný finančný príspevok, táto žiadosť bola schválená a Slovensko získalo viac ako 69 miliónov eur z európskych zdrojov na výstavbu R4 Prešov, severný obchvat II. etapa a projektovú dokumentáciu pre úseky R4 medzi Kapušanmi a štátnou hranicou SK/PL. V silnej konkurencii viac ako stovky európskych projektov bola pre stavbu prešovskej R4 schválená druhá najvyššia suma, hneď po nemeckom železničnom projekte. Ide o zdroje v rámci nástroja na prepájanie Európy (CEF), výzva na projekty s vojensko-civilným využitím.