Kysucký tunel Horelica slúži doprave viac ako 20 rokov

Tunel Horelica s dĺžkou 605 metrov bol slávnostne sprístupnený motoristickej verejnosti v roku 2004 ako súčasť úseku cesty I. triedy Oščadnica – Čadca, Bukov. Jeho výstavba bola realizovaná na etapy, začiatok zachádza do rokov 1996 až 1997. Aktuálna priemerná denná intenzita dopravy je na úrovni vyššej než 18-tisíc vozidiel, pričom podiel nákladnej dopravy je na úrovni viac ako 20 percent.

Počas 20-ročnej prevádzky tunela Horelica sa do vylepšení a rekonštrukcie investovalo viac ako 1,2 milióna eur.


Tunel Horelica je jednorúrový tunel s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov. So šírkou 9 metrov patrí tunel Horelica k najširším tunelom. Operátorské pracovisko tunela je priamo pri tunelovej rúre a riadi tri tunely (Horelica, Svrčinovec a Poľana).


Inovácie v tuneli Horelica 
 

Počas 20-ročnej prevádzky tunela Horelica sa vymenili ventilátory, tunelový rozhlas, EPS systém, technológie, kamerový a detekčný systém, obnovili sa retroreflexné technológie, obnovila sa drsnosť cementobetónovej vozovky v tunelovej rúre a aplikoval sa nový nástrek vodorovného dopravného značenia. Pristúpilo sa k modernizácii požiarneho núdzového osvetlenia a zabezpečený bol ochranný náter tunelového ostenia.


Diaľničný obchvat Čadce odstránil časté uzatváranie tunela

 

Za tunelom Horelica v smere k hraniciam s Českou a Poľskou republikou sa infraštruktúra plynule napája na diaľničný úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Sprevádzkovaním diaľničného úseku sa zlepšila dopravná situácia v regióne, najmä vo Svrčinovci, Čiernom, Skalitom a v samotnom meste Čadca. Tranzitná doprava bola presmerovaná na diaľnicu a dovtedy priebežné uzatváranie tunela Horelica sa takmer stalo minulosťou.