O zjazdné a bezpečné diaľnice počas zimy sa postará 277 mechanizmov

Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest sme pripravení nasadiť spolu 277 mechanizmov, z toho 169 sypačov.

Popri sypačoch máme pripravené nákladné vozidlá schopné zabezpečiť odvoz snehu (10 ks), nákladné vozidlá s pluhom (13 ks), traktory s radlicou (15 ks), traktory sypače (6 ks), snehové frézy (22), gréder (1 ks) a nakladače (41 ks). Najviac mechanizmov zimnej údržby je k dispozícii na strediskách v Mengusovciach (29 ks), Zvolene (27 ks) a v Košiciach (27 ks).

 

655 statočných pripravených zasiahnuť

Na výkon zimnej služby sme personálne vyčlenili 655 našich zamestnancov. Vodiči, dispečeri a vedúci 15 stredísk budú v pohotovosti 24 hodín denne, 7 dní v týždni pripravení zabojovať s počasím a zaistiť bezpečnosť a zjazdnosť aj počas intenzívneho sneženia.

 

Snehu a námraze to osolíme

Na zimnú sezónu sa pripravujeme už v letnom období. Sklady s chemickým posypovým materiálom začíname plniť v dostatočnom predstihu už od júna. Dôraz dávame na predzásobenie sa posypovými materiálmi na 80% kapacity skladov, najneskôr do konca októbra. O našej dobrej pripravenosti zabojovať so snehom a mrazmi svedčí fakt, že kým spotreba chemického posypového materiálu  do -6 °C bola v minuloročnej zimnej sezóne 20 927 ton, aktuálne máme naskladnených až 59 052 ton posypovej soli do -6 °C  a 755 ton posypovej soli do -34 °C.

 

Desiatky kilometrov zábran

Aj počas tohtoročnej zimy pristúpime k zvýšeniu bezpečnosti najmä v oblastiach, kde terén v kombinácii s nepriaznivým počasím negatívne ovplyvňuje situáciu na cestách. Na základe štúdií Výskumného ústavu dopravného, dlhoročnej praxe a skúseností našich stredísk z predchádzajúcich zimných období, rozložíme túto zimu takmer 76 km protisnehových zábran a bezmála 8 km protisnehových bariér.

 

Protisnehové bariéryProtisnehové zábrany sú tvorené z jedného dielca zloženého z dosiek na náveternej strane, ktoré slúžia na zachytávanie previevaného snehu. Zložená zábrana sa skladá z dvoch častí, ktoré opretím o seba vytvárajú jeden celok.

 

Drevené bariéry sú konštrukčne riešené z troch oporných dielcov v tvare A, ktoré sú položené na bočnej hrane. Na náveternej strane sú prichytené dosky, ktoré slúžia na zachytávanie previevaného snehu.

 

Prvý zimný zásah

Tohtoročný prvý zimný zásah sme mali ešte pred samotným aktivovaním zimnej služby, a to 13. októbra na diaľnici D3 v oblasti hraničného priechodu s Poľskou republikou a na diaľnici D1 medzi Ivachnovou a Važcom.

 

V zime opatrne, najmä na rizikových úsekoch

Keďže v jednotlivých regiónoch Slovenska vládnu počas zimy rôzne poveternostné podmienky, každé stredisko spravuje svoje úseky podľa iných, špecifických kritérií. Pozornosť by v zime mali zvýšiť aj samotní vodiči a to najmä na rizikových úsekoch, ako sú mosty, križovatky, či v úsekoch, kde hrozí nafúkavanie snehu z okolitého prostredia, v okolí vodných plôch, v miestach so zníženou viditeľnosťou, pri predportálových častiach tunelov, taktiež v úsekoch vedených v okolí zárubných múrov a v miestach stúpaní a klesaní. Je potrebné si uvedomiť, že jazda v zime kladie na motoristu zvýšené nároky a je potrebné ju zimnému obdobiu prispôsobiť.

 

Sypače s nami komunikujú. Čo znamená ich signalizácia?

Motoristom odporúčame v zimnom období jazdiť s dotankovanou nádržou a dôsledne rešpektovať dopravné značenie. Obzvlášť dôležitá je ohľaduplnosť pri strete s vozidlami údržby. Posýpacie vozidlá sú vybavené v zadnej časti signalizačným zariadením, ktoré slúži na komunikáciu s motoristami. Blikajúca šípka signalizuje, že predbiehanie je možné v pruhu, kam šípka smeruje. Kríž informuje, že predbiehanie sypača je zakázané. Nepredbiehajte preto sypač, ak to nie je povolené. Môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu. Posypový materiál zo sypača môže poškodiť Vaše auto.