Tender na zhotoviteľa Zeleného mosta sme vyhlásili koncom novembra minulého roka. Do verejnej súťaže na zákazku za vyše 17,8 milióna eur sa prihlásilo šesť stavebných spoločností. Predpokladáme, že opätovnú súťaž vyhlásime do 45 dní.
Zelené mosty chránia zver a zvyšujú bezpečnosť motoristov
Ekodukt v Svrčinovci rozšíri skupinu doterajších troch zelených mostov. Prvým ekomostom je Lučivná na diaľnici D1 Važec – Mengusovce, postavený v roku 2009, druhým je most na D1 Mengusovce – Jánovce. Tretí je pri Moravskom svätom Jáne na diaľnici D2, vybudovaný v roku 2016 v rámci medzinárodného projektu Alpsko-Karpatského biokoridoru podporeného Európskou úniou. Vďaka týmto trom ekoduktom na D1 a D2 sa znížil úhyn zveri o 11,4%.
Účelom Zeleného mosta je dať možnosť voľne žijúcim zvieratám na Kysuciach bezpečne prekonať cestu na ich migračnej trase. Situovaný bude v údolí Šlahorovho potoka, medzi kruhovou križovatkou Svrčinovec a odbočkou na miestnu komunikáciu. Projekt je rozdelený na dva celky, a to ekodukt nad cestou I/11 a ekodukt nad železničnou traťou. Realizovať sa má v podmienkach Žltého FIDIC-u s predpokladanou dobou výstavby jeden a pol roka.
Výstavba ekoduktu je podmienkou pre schválenie nenávratného finančného príspevku zo strany Európskej komisie. V prípade, ak by sa ekodukt nerealizoval, bolo by Slovensko povinné vrátiť nenávratný finančný príspevok v celkovej výške 285,2 mil. eur. Potreba zrealizovať ekodukt súvisí so zásahom diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité do nadregionálneho biokoridoru.