Branisko je prvý diaľničný tunel na diaľnici D1, ktorý sa nachádza na úseku medzi Beharovcami a Fričovcami, na rozhraní okresov Levoča a Prešov, v katastrálnom území obcí Široké a Korytné. V tuneli je šesť núdzových zálivov (štyri jednostranné a dva obojstranné), 13 prepojení (únikových ciest) so súbežnou únikovou štôlňou (priemerne každých 360 metrov), 22 núdzových SOS kabín (priemerne každých 240 metrov) a na každých 120 metroch sú umiestnené protipožiarne výklenky s hydrantmi.
V roku 2017 bola priemerná denná intenzita na úseku D1 Beharovce – Široké (tunel Branisko) 13 611 vozidiel za 24 hodín, z toho je 2 753 nákladných vozidiel (čo predstavuje 20,23 %-ný podiel nákladnej dopravy).
„Naj“ tunela Branisko
Prvým „naj“ tunela Branisko je jeho dĺžka 4975 metrov, vďaka ktorej je zatiaľ najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Branisko je jednorúrový tunel s obojsmernou premávkou. Ako jediný tunel má polopriečne vetranie s odsávaním. Dva axiálne ventilátory na oboch portáloch tunela vháňajú čerstvý vzduch cez vetrací kanál a dva ventilátory na výdušnom objekte odsávajú znečistený vzduch v strede tunela cez komínový objekt dlhý 120 metrov. Ďalším „naj“ je jeho prejazdová výška. Z dôvodu prítomnosti vetracieho kanála je tunelom s najnižšou prejazdovou výškou na Slovensku, a to výškou 4,5 metra. Všetky ostatné tunely na Slovensku sú vyššie - s prejazdovou výškou 4,8 metra.
Cyklisti, chodci, ale aj zvieratá
Od svojho otvorenia tunel zažil veľa zaujímavých momentov. Žiaľ, nie všetky udalosti sú úsmevné. Stali sa v ňom, ako v jedinom diaľničnom tuneli na Slovensku, aj dopravné nehody, pri ktorých vyhasol ľudský život. Z archívu kamier NDS vyberáme tieto kuriźne situácie:
Náhle stratené koleso.
Pokazené turbo, ktoré znečistilo ovzdušie v tuneli, znížilo tak viditeľnosť a preskúšalo vetrací systém tunela.
Cyklisti a chodci, ktorí využili priestor tunela. Niektorí sa v ňom zastavili na toaletu.
Vodiči mohli v tuneli stretnúť nielen psov, ale napríklad aj dobytok.
Pred našimi kamerami mimo priestoru tunela „hviezdilo“ aj vtáctvo.