Tunel Ovčiarsko preveril záchranárov

V diaľničnom tuneli Ovčiarsko, ktorý je súčasťou D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, zhruba vo vzdialenosti 440 m od vjazdu do tunela sa stala dopravná nehoda osobných motorových vozidiel s následným požiarom. Pri nehode sa zranilo päť osôb, z toho dve ťažko.

Tento príbeh, našťastie, nenapísal sám život. Išlo o simulovanú udalosť zameranú na precvičenie súčinnosti základných zložiek Integrovaného záchranného systému (IZS) - Hasičského a záchranného zboru, Policajného zboru, poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti a Národnej diaľničnej spoločnosti pri likvidácii následkov dopravnej nehody s požiarom v tuneli Ovčiarsko.

 

Prevencia a povinnosť zároveň

Cvičenie preverilo pripravenosť, akcieschopnosť a súčinnosť všetkých zúčastnených strán. Operátor tunela identifikoval vzniknutú udalosť prostredníctvom uzavretého televízneho okruhu, aktivoval všetky bezpečnostné systémy tunela a oznámil vzniknutú udalosť na Koordinačné stredisko IZS. Na miesto udalosti boli následne vyslaní príslušníci Hasičského a záchranného zboru, ktorí požiar rýchlo lokalizovali a zlikvidovali. Zároveň pomáhali vykonávať záchranu osôb, ktorým prítomné posádky Záchrannej zdravotnej služby poskytovali prvú pomoc. O zabezpečenie plynulosti cestnej premávky sa zas priamo na mieste postarali hliadky Policajného zboru.

 

Zorganizovať taktické cvičenie pred spustením tunela do prevádzky je povinnosťou vyplývajúcou z nariadenia vlády a európskej smernice. Pomôže nám preveriť technické a technologické časti tunela, funkčnosť rádiového a telefonického spojenia, či vodné zdroje na mieste cvičenia. Následne ho musíme vykonávať minimálne raz za štyri roky.

 

Tunel Ovčiarsko

Má dve tunelové rúry, každú s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere. Ľavá (severná) tunelová rúra je dlhá 2 360 m, pravá (južná) 2 367 m. Tunel je vybavený prúdovými ventilátormi a zavodneným požiarnym vodovom. Potrubie v tuneli je chránené proti zamrznutiu vody vyhrievacím káblom. Zdroj vody zabezpečuje automatická tlaková stanica požiarneho vodovodu. Vo výbave tunela nechýba osvetlenie, zariadenia núdzového volania - SOS kabíny, rozhlas, monitorovacie systémy a havarijná nádrž na západnom portáli na zber úniku nebezpečnej látky. Chránená úniková cesta má päť priečnych priechodných prepojení s miestnosťou pre technológiu. Tri priečne prepojenia sú prejazdné pre hasičské a záchranné jednotky.