Tunel Prešov otestoval akcieschopnosť všetkých zložiek

V diaľničnom tuneli Prešov, ktorý je súčasťou D1 Prešov, západ – Prešov, juh, horí kamión a stala sa dopravná nehoda osobných vozidiel. Na mieste je množstvo zranených osôb. K tunelu Prešov vyrážajú zásahové tímy hasičov a záchranárov z Prešova.

Tento príbeh, našťastie, nenapísal sám život. Išlo o simulovanú udalosť zameranú na odstránenie zdravotných následkov hromadného nešťastia, konkrétne požiaru nákladného motorového vozidla a dopravnej nehody osobných vozidiel. Aby sme obmedzili dopravu na Šariši v čo najnižšej miere, na precvičenie súčinnosti základných zložiek Integrovaného záchranného systému (IZS) a Národnej diaľničnej spoločnosti sme využili uzáveru tunela Prešov počas jeho pravidelnej jarnej údržby.

Prevencia a povinnosť zároveň
 

Cvičenie preverilo pripravenosť, schopnosti a súčinnosť všetkých zúčastnených strán. Operátor tunela identifikoval vzniknutú udalosť cez kamerový systém, aktivoval všetky bezpečnostné systémy tunela a oznámil vzniknutú udalosť na Koordinačné stredisko IZS. Na miesto udalosti boli následne vyslaní príslušníci Hasičského a záchranného zboru. Zároveň pomáhali vykonávať záchranu osôb, ktorým prítomné posádky Záchrannej zdravotnej služby poskytovali prvú pomoc. O zabezpečenie plynulosti cestnej premávky sa priamo na mieste postarali hliadky Policajného zboru.

Zorganizovať taktické cvičenie raz za štyri roky je povinnosťou vyplývajúcou z nariadenia vlády a európskej smernice. Pomôže nám preveriť technické a technologické časti tunela, funkčnosť rádiového a telefonického spojenia či vodné zdroje na mieste cvičenia. Tunel Prešov je v prevádzke od októbra 2021.

Technologické vybavenie tunela Prešov
 

Tunel Prešov je tvorený dvomi tunelovými rúrami, južnou (pravou) a severnou (ľavou), ktoré sú prepojené 8 priečnymi prepojeniami – dvomi pre vozidlá integrovaného záchranného systému a 6 prechodných priečnych prepojení. Tunel dĺžky 2 244 m umožňuje prekonať terénnu prekážku – Malkovskú hôrku. Je situovaný v pozdĺžnom klesaní -2,8 % do údolia rieky Torysa. Tunel má dva núdzové zálivy, výklenky s SOS hláskami a výklenky pre požiarne hydranty. Súčasťou tunela sú aj jeho jednotlivé technologické časti a zariadenia súvisiace s prevádzkou tunela a riadením dopravy v tuneli a jeho okolí. Súčasťou technologickej časti tunela je riadiace operátorské pracovisko, ktoré je situované v prevádzkovej budove SSÚD Prešov. 

Vetranie tunela je vzhľadom na jeho jednostranný pozdĺžny sklon v klesaní do údolia rieky Torysy navrhované ako pozdĺžne s vetraním cez portálové objekty smerom k západnému portálu. V prípade potreby je hasičským jednotkám k dispozícii 17 hydrantov v požiarnych výklenkoch.