„Investície do opráv a údržby mostov predstavovali v roku 2023 celkovo 14 miliónov eur. Tento rok nakoniec vyčleníme pre tento účel takmer 22,5 milióna eur,“ podotkol Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku Národnej diaľničnej spoločnosti. Dopĺňa, že pre správne fungovanie infraštruktúry sú bezpečné a spoľahlivé mosty kľúčovým atribútom.
Komplexné opravy mostov
Aktuálne vykonáva Národná diaľničná spoločnosť stavebné práce na komplexnej opravy mostov pri Trnave v križovatke D1 a R1, na moste pod Pustým hradom na strednom Slovensku a na Liptove na D1 v Podbanskom. Niekoľko miliónová investícia smeruje aj do rekonštrukcie mosta Váhovce na galantskej R1, kde sa predlžuje životnosť mosta a zvyšuje sa zaťažiteľnosť stavby aj pre nadmernú dopravu. Pred pár dňami sa začala oprava mostu Hlohovec na diaľnici D1 a v polovici septembra sa budú vykonávať práce na odvodnení diaľničného mosta Podtureň.
Funkčnosť mostných záverov
Okrem prác na oprave a rekonštrukcii mostov sú realizované aj výmeny mostných záverov za verzie, ktoré minimalizujú hluk pri prejazde vozidiel. Celkovo v roku 2024 vymení Národná diaľničná spoločnosť mostné závery na 17 mostoch. Mostné závery slúžia na premostenie dilatačnej škáry medzi nosnou konštrukciou a mostnou oporou, medzi dvomi časťami nosných konštrukcií mostov. Aktuálne má Národná diaľničná spoločnosť v správe 874 mostov a väčšinu mostov tvorí ľavý a pravý most, niektoré mosty majú viac mostných záverov – počet mostných záverov teda atakuje číslo 2 250 kusov.
Prevencia na prvom mieste
Každý most v správe Národnej diaľničnej spoločnosti sa pravidelne kontroluje. Minimálne raz v roku sa realizujú bežné prehliadky mostov. V závislosti od stavebno-technického mosta sa vykonávajú hlavného prehliadky mostov v šesťročnom, štvorročnom alebo dvojročnom intervale. Pri bežných prehliadkach ide najmä o vizuálnu kontrolu, ktorou sa zisťuje, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo voľným okom rozpoznateľné poruchy. Hlavné prehliadky sú už podrobnejšie a prehliadajú sa pri nich aj ťažšie prístupné miesta. Pozostávajú z fyzickej prehliadky každej konštrukčnej časti mostného objektu a zaznamenania zistených porúch.
Na základe ich výsledkov následne plánujeme a realizujeme údržbu a opravy jednotlivých mostných objektov s cieľom zabezpečiť, aby spoľahlivo plnili svoju funkciu.