
Od podpisu zmluvy po finálne asfaltovanie – rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany má za sebou stovky dní prác, desiatky míľnikov a aj niekoľko nečakaných nálezov. Počas troch rokov na stavbe vyrástli mosty, pribudla moderná infraštruktúra a našli sa aj stopy druhej svetovej vojny či hroby z doby bronzovej.
Na stavbe košického rýchlostného obchvatu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek sa už naplno finišuje – dokončujú sa asfaltové vrstvy, dokončujú sa protihlukové steny, zvodidlá a na odpočívadle Valaliky pribúdajú prvky drobnej architektúry, sadia sa rastliny a iná vegetácia. Testujú sa technológie, osádza sa kamerový systém a prebiehajú kolaudačné konania.
„Kontrola priamo na mieste v teréne je pre mňa základ. Je to priestor, kde sa rodia rozhodnutia – nie za stolom, ale na stavbe, spolu s ľuďmi, ktorí za projektom stoja,“ hovorí Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý absolvoval jeden z posledných kontrolných dní na stavbe.
Cesta k cieľu: tri roky míľnikov a zaujímavostí
Príbeh tohto úseku sa začal písať v marci 2022 podpisom zmluvy. Základný kameň sa symbolicky poklepal za účasti prezidentky SR, ministra dopravy, predstaviteľov Európskej komisie a ďalších hostí. O pár dní neskôr už stavenisko patrilo stavbárom a začali sa prvé práce – výrub krovín, pyrotechnický a archeologický prieskum.
Pod povrchom sa ukrývali nečakané poklady – a to doslova. Pyrotechnici objavili takmer 200 kusov munície z druhej svetovej vojny, vrátane granátov a nábojov. Archeológovia zasa odkryli tri významné lokality – deväť hrobov z doby bronzovej, keramiku z praveku aj stredoveku.
Prvý veľký stavebný míľnik prišiel v júni 2022, keď sa po ukončení pyrotechnického prieskumu začalo s odstraňovaním ornice a spevňovaním vjazdov na stavenisko. V júli 2023 už bola hotová tretina mostov.
Mosty, ktoré spájajú
Súčasťou stavby je 13 mostných objektov. Niektoré z nich slúžia motoristom už dnes – napríklad most nad R2 medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou, most pri Valalikoch, spojenie Košíc s Kokšov-Bakšou či Košickou Poliankou. Ich odovzdanie umožnilo zrušiť dočasné obchádzky a prinieslo lepšiu dostupnosť ešte pred otvorením celej rýchlostnej cesty.
R2 aj pre prírodu
Výstavba nezabúda ani na životné prostredie. Súčasťou projektu je aj revitalizácia mokrade s rozlohou viac ako 52-tisíc m² – jedného z najcennejších prírodných biotopov. Mokrade stabilizujú klímu, zadržiavajú vodu a zachovávajú rozmanitosť života. Ešte pred začatím prác bolo potrebné odstrániť inváznu zlatobyľ, prevažne ručne. Pribudla retenčná nádrž, jazierka a nová zeleň.
Finále na dohľad
Medzi posledné činnosti, ktoré sa zrealizujú na stavbe budú vegetačné úpravy. S ukončením stavebných prác prichádza druhá, nemenej dôležitá etapa – správa a údržba úseku. O novú rýchlostnú cestu sa budú starať kolegovia zo Strediska správy a údržby v Košiciach, ktorí už dnes pripravujú techniku a zázemie.
„Na jeseň sa Košice dočkajú obchvatu, ktorý spojí región, zrýchli cesty a prinesie modernú infraštruktúru pre desaťtisíce motoristov,“ doplnil Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. R2 nielenže výrazne odbremení mesto Košice od tranzitnej dopravy, ale prepojí rýchlostnú cestu R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov.