
Jedným z kľúčových prvkov inteligentného riadenia dopravy sú meteozariadenia, ktoré Národná diaľničná spoločnosť využíva na všetkých úsekoch vo svojej správe. Aktuálne je ich nainštalovaných viac než 200.
Meteozariadenia sú systémy, ktoré nepretržite monitorujú poveternostné podmienky. Merajú teplotu vozovky, vzduchu, vlhkosť, zrážky či dohľadnosť. Na najmodernejších úsekoch diaľnic, kde funguje aj líniové riadenie dopravy (napr. v Bratislave), zohrávajú meteozariadenia veľmi dôležitú úlohu. Ich údaje sa kombinujú s informáciami zo sčítačov dopravy a dopravných analyzátorov, pričom výsledkom sú automatizované zásahy do riadenia premávky.
„V prípade detekcie rizikových javov, ako sú námraza, silné poryvy vetra alebo znížená dohľadnosť, systém automaticky znižuje povolenú rýchlosť, zobrazuje výstražné symboly alebo prispôsobuje jazdné pruhy. Tieto zásahy prebiehajú bez zásahu človeka, na základe presne nastavených algoritmov,“ vysvetľuje Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Na ostatných úsekoch, kde nie je nasadené automatické riadenie, predstavujú meteozariadenia významnú podporu pre zimnú údržbu. Dispečeri kombinujú údaje zo senzorov s predpoveďami SHMÚ, ktoré sú vďaka spolupráci prispôsobené konkrétnym lokalitám. Výsledkom sú presnejšie a včasnejšie zásahy, ktoré zvyšujú bezpečnosť a efektivitu údržby.
Meteozariadenia sú súčasťou širšieho balíka technológií, ktoré tvoria základ inteligentných dopravných systémov. Tie okrem senzorov počasia zahŕňajú aj kamerové systémy, sčítače dopravy a premenné dopravné značenie. Národná diaľničná spoločnosť má v pláne tieto systémy rozširovať. Cieľom rozširovania týchto technológií je zvýšenie bezpečnosti, zníženie kolón a rýchlejšia reakcia na incidenty či zmeny počasia a vo výsledku zvýšenie komfortu cestujúcich.