Prevádzku a údržbu nového úseku D1 zabezpečujú dve strediská

Otvorením úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové sa začína nová kapitola dopravy v regióne. Tým, že ide o technicky najzložitejší úsek D1, čaká na pracovníkov Národnej diaľničnej spoločnosti aj náročná prevádzka a údržba. Špecifikom nového úseku bude, že sa oň budú starať dve strediská – Martin a Považská Bystrica. Čaká ich veľmi úzka spolupráca a nepretržitá komunikácia.

Stredisko Martin: zodpovednosť za diaľnicu a jej zjazdnosť

Stredisko Martin bude zabezpečovať zimnú a letnú údržbu samotnej diaľnice. Po novom mu do správy pribudlo približne 13 kilometrov zimnej údržby. Pridaním nového úseku do diaľničnej siete sa tak budú starať o diaľnicu od Lietavskej Lúčky až po Turany.  Keďže ide o diaľnicu, ktorá je v smere na Košice napojená na cestu I/18, udržanie zjazdnosti úseku je podmienené možnosťou otáčania vozidiel na križovatke Turany v zúženom výjazde z diaľnice D1. A tu vstupuje do hry úzka spolupráca a komunikácia s políciou a záchrannými zložkami, ktoré pomáhajú prejazdu cez obmedzené miesta a uľahčujú plynulú údržbu. Rovnako je aj pre plynulý prejazd údržby dôležité vytvárať v takýchto miestach „záchranársku uličku“. 

V poveternostných podmienkach, v akých sa nachádza tunel, sa často stáva, že na východnej strane od tunela panuje iné počasie ako na západnej strane. Preto je komunikácia rozšírená aj na dispečerov zimnej služby Považská Bystrica a na operátorov  tunela. To pomáha lepšej koordinácií sypačov na spoločnom úseku oboch stredísk.  Zásahy sa síce plánujú, no často je potrebné operatívne rozhodovanie v reálnom čase. S rozšírením úseku bolo nevyhnutné posilniť aj personálne i technické kapacity.

Stredisko Považská Bystrica: bezpečná prevádzka tunela Višňové

Za samotnú prevádzku a technickú údržbu tunela Višňové zodpovedá stredisko Považská Bystrica. Tunel Višňové je najdlhším tunelom na Slovensku, a preto si jeho prevádzka vyžaduje nepretržitý dohľad a špecializovaný personál. Priamo pri tuneli pracuje 10 operátorov, ktorí zabezpečujú výlučne jeho prevádzku, na stredisku v Považskej Bystrici pôsobí ďalších 11 operátorov, ktorí majú na starosti tri ďalšie tunely v okolí.

Aj toto je jeden z dôvodov, že súčasťou prevádzky je neustála komunikácia. Medzi operátormi pri tuneli, strediskom Martin, políciou a ďalšími zložkami. Využíva sa systém vysielačiek, ktorý umožňuje rýchlu reakciu pri mimoriadnych udalostiach, zmenách počasia alebo dopravných obmedzeniach.

Následne sa o situácií dozvedia vodiči a to buď prostredníctvom premenného dopravného značenia, prívesných signalizačných vozíkov, aby si vedeli vopred zvoliť vhodnú trasu a predišli zdržaniam.

Spolupráca a pripravenosť sú kľúčom k bezpečnosti

Prevádzka a údržba nového úseku si vyžaduje precíznu koordináciu, dôsledné plánovanie a zároveň schopnosť okamžite reagovať na meniace sa podmienky. Rovnako dôležitá je aj koordinácia s ďalšími zložkami, aby v čase údržby nebola napríklad uzavretá obchádzková trasa alebo neprebiehala rekonštrukcia priľahlých ciest. 

Cieľom NDS je zabezpečiť bezpečnú, plynulú a spoľahlivú prevádzku tohto významného úseku diaľnice