Vyhlásených päť veľkých diaľničných tendrov

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila v roku 2024 päť veľkých verejných súťaží na výstavbu viacerých úsekov D1 a D3. Celý ťah D1 od Bratislavy po Košice, ako aj kysucká D3 sú súčasťou dôležitej medzinárodnej základnej TEN-T siete. Kvalitná dopravná infraštruktúra priamo aj nepriamo prispieva k zlepšeniu ekonomickej výkonnosti. A to nielen v krajine, ktorou dopravná tepna prechádza, ale aj v celom európskom spoločenstve.

Národná diaľničná spoločnosť v priebehu roka 2024 vyhlásila verejné obstarávanie na výstavbu všetkých troch úsekov kysuckej D3: D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Oščadnica – Čadca Bukov, II. profil. Dokopy pôjde o výstavbu zhruba 26 kilometrov diaľnice, pričom predpokladaná cena za výstavbu všetkých troch úsekov je viac než 1,1 miliardy eur bez DPH. Analýzy ukazujú, že po dostavbe týchto troch dôležitých úsekov D3 ubudne minimálne 7 000 osobných áut a 5 000 nákladných vozidiel z existujúcej cesty prvej triedy.

Dôležitým tohtoročným medzníkom bolo aj vyhlásenie súťaže na výstavbu posledného chýbajúceho článku na trase Bratislava – Košice (D1 Turany - Hubová). Ide o historicky najvyššiu investíciu Národnej diaľničnej spoločnosti. Predpokladané náklady predstavujú bezmála 1,5 miliardy eur bez DPH. 

Verejná súťaž momentálne prebieha aj na výstavbu rajeckého privádzača na D1 za predpokladaných 76,4 milióna eur bez DPH. Privádzač zvýši dopravný komfort obyvateľov žilinského regiónu aj kvalitu života obyvateľov dotknutých obcí Lietavská Lúčka a Porúbka. Podľa dostupných čísiel práve po tejto ceste denne prejde Porúbkou 11-tisíc vozidiel a až 15-tisíc vozidiel Lietavskou Lúčkou.

Ušetrený čas, vyšší komfort či úbytok áut z intravilánu však nie sú jedinými benefitmi dobre navrhnutej a postavenej diaľničnej infraštruktúry. Priaznivé dopravné možnosti sú lákadlom pre logistické centrá, priemyselné parky, ale aj pre iné odvetvia, keďže sa zvýši mobilita pracovnej sily. To všetko so sebou prináša zlepšenie makroekonomických ukazovateľov ako sú hrubý domáci produkt (HDP) či nezamestnanosť.

Potvrdzuje to napríklad aj analýza spracovaná pre Európsku komisiu z mája 2017. Parametre sa pritom nezlepšujú iba priamo v regiónoch, naprieč ktorými vedie dopravná sieť, ale aj v okolí. Čo platí dokonca aj v medzinárodnom meradle. Z analýzy vyplynulo, že vybrané koridory TEN-T mali pozitívny vplyv na európsky HDP pri porovnaní rokov 2014 a 2016. Pozitívny vplyv bol zaznamenaný aj pri zamestnanosti. Práve regióny Slovenska zaznamenali najvýraznejšiu pozitívnu zmenu v uvedených parametroch vplyvom rozvíjajúcich sa dopravných koridorov. To ešte zvýrazňuje potrebu dobudovania chýbajúcich úsekov diaľnic na našej základnej TEN-T sieti.