Blog

Osem rád, ako správne jazdiť v zúžených pruhoch

Osem rád, ako správne jazdiť v zúžených pruhoch

V súvislosti s výstavbou rozšírenia diaľnice D1 budú niekoľko mesiacov platiť výrazné dopravné obmedzenia - zúžené jazdné pruhy a znížená maximálna rýchlosť. O tom, ako jazdiť čo najbezpečnejšie, a tak predchádzať možným kolíznym situáciám.

Zeminy a kamenivá – dôležitá je štruktúra a pomer veľkostných zložiek

Zeminy a kamenivá – dôležitá je štruktúra a pomer veľkostných zložiek

Na počiatku každej budovanej cesty je základná vrstva, teda podložie. Naň sa sypú jednotlivé vrstvy násypu. Násyp sa končí aktívnou zónou, na ktorú sa ukladá nestmelená zmes zo štrkodrvy. Do týchto „prvopočiatkov“ ciest, ale aj na budovanie iných stavebných objektov používame zeminy a kamenivá. Aj tie sú pod drobnohľadom našich kolegov z akreditovaného skúšobného laboratória Národnej diaľničnej spoločnosti. Laboranti si pri skúmaní vzorky posvietia najmä na pomer jednotlivých veľkostných zložiek zmesi.

Betón z pohľadu kontrolórov kvality – najdôležitejšia je pevnosť a odolnosť proti soli

Betón z pohľadu kontrolórov kvality – najdôležitejšia je pevnosť a odolnosť proti soli

Na všetkých našich stavbách existuje veľké množstvo konštrukcií či stavebných objektov, ktoré sa nezaobídu bez použitia betónu - je to jednoznačne základná stavebná látka pri budovaní ciest a mostov. Betón má na našich úsekoch vo výstavbe rôzne účely využitia – okrem ciest sa z neho stavajú napríklad piliere mostov, základy protihlukových stien alebo múry. Účel použitia je dôležitý pri vyhodnocovaní parametrov, ktoré získajú testami naši laboranti v akreditovanom skúšobnom laboratóriu Národnej diaľničnej spoločnosti. Laboranti NDS  sa zhodujú, že najdôležitejším faktorom je pevnosť betónu, a teda jeho odolnosť proti záťaži a odolnosť povrchu betónu proti pôsobeniu vody a chemických rozmrazovacích látok.

Asfaltová zmes očami kontrolórov kvality – dôležitá je najmä odolnosť proti deformáciám

Asfaltová zmes očami kontrolórov kvality – dôležitá je najmä odolnosť proti deformáciám

Leto zvyčajne praje opravným prácam, medzi ktoré patrí aj výmena asfaltových vrstiev vozovky na diaľniciach či rýchlostných cestách. Ako zisťujeme, či už treba asfaltový koberec vymeniť? Ako vieme, či je čerstvo položená asfaltová vrstva dobrá? Nič nenechávame na náhodu a každú použitú asfaltovú zmes na cestách v správe Národnej diaľničnej spoločnosti kontrolujeme v našom akreditovanom skúšobnom  laboratóriu. Vedci z laboratória NDS potvrdzujú, že špeciálne pri asfaltových vrstvách  je najdôležitejšia odolnosť proti trvalým deformáciám. Pozornosť však kladú aj na ostatné výsledky hĺbkového rozboru vzoriek asfaltovej zmesi.

5 vecí, na ktoré treba myslieť pred cestou na dovolenku či na festival

5 vecí, na ktoré treba myslieť pred cestou na dovolenku či na festival

Posledné nákupy pred dovolenkou či festivalom, balenie vecí, kontrola, potom balenie zabudnutých vecí. Chaos pred odchodom na výlet pozná každý z nás. Na niektoré veci je však dobré pripraviť sa vopred a znížiť tak mieru preddovolenkových zmätkov čo najviac. Ak plánujete cestovať autom, najlepšie je celú cestu si naplánovať a myslieť aj na možné krízové situácie. Pozrite si prehľad piatich vecí, na ktoré by ste mali myslieť predtým, ako sa odhodláte vyraziť na cestu.

Ako jazdiť bezpečne na diaľnici

Ako jazdiť bezpečne na diaľnici

Cestná premávka je živý organizmus, kde nás stále vie niečo prekvapiť. Každý z nás ju svojim spôsobom ovplyvňuje, každý z nás svojou jazdou vplývame na bezpečnosť.  Mal by si motorista osvojiť základné pravidlá? Aký zmysel majú bezpečnostné prvky v aute?

Fakty o údržbe v tuneloch

Fakty o údržbe v tuneloch

Národná diaľničná spoločnosť má v správe viacero jedno a dvojrúrových diaľničných tunelov, ktoré sa nachádzajú v intraviláne a aj extraviláne obce. Dostávame od vás časté otázky, prečo neriešime odstávky tunelov postupne, čiže najprv uzavrieť jednu rúru, kde sa vykoná údržba a v druhej pôjde premávka a po dokončení údržby sa jednoducho tento postup vymení. Znie to veľmi logicky a jednoducho, ale vysvetlíme vám, prečo sa údržba u nás z viacerých pragmatických dôvodov v jednosmerných dvojrúrových tuneloch vykonáva uzatvorením celého tunela.

Mýto makroekonomickým pohľadom - liberalizácia mýtneho trhu môže vzpružiť ekonomiku

Mýto makroekonomickým pohľadom - liberalizácia mýtneho trhu môže vzpružiť ekonomiku

Slovensko otvára brány mýtneho trhu medzinárodným EETS poskytovateľom, ktorí budú môcť po implementácii vyberať mýto aj na Slovensku. Tento krok významne zmení fungovanie trhu, pretože namiesto jedného výbercu ich bude na trhu pôsobiť viac. Budú si navzájom konkurovať, čo prinesie kvalitnejšie služby pre dopravcov. To ale nie je všetko. Plynulejšia doprava má výrazný vplyv aj na budovanie logistických centier práve na Slovensku, čo zase môže pozitívne ovplyvniť zamestnanosť a vzpružiť tak ekonomiku vo všeobecnosti. To všetko vďaka lepšiemu, efektívnejšiemu a plynulejšiemu pohybu tovarov cez našu krajinu.

Bezpečnostné prvky na diaľnici a návod ako prežiť v tuneli

Bezpečnostné prvky na diaľnici a návod ako prežiť v tuneli

Pri prejazde diaľnicou alebo rýchlostnou cestou ste si možno ani nevšimli bezpečnostné prvky, ktoré sú v podstate neoddeliteľnou súčasťou diaľnice a práve vďaka nim je Vaša cesta bezpečná. Prečítajte si viac o bezpečnostných prvkoch na diaľnici a v tuneli, ale aj o tom, ako sa správať v tuneli v prípade nehody.

Stavebné práce v zime – ako prebiehajú zemné práce a čo znamená chlad pre asfalt?

Stavebné práce v zime – ako prebiehajú zemné práce a čo znamená chlad pre asfalt?

Ako ste sa mohli dočítať v predošlej časti nášho blogu o tom, ako prebiehajú stavebné práce v zimnom období, k jednotlivým bežným prácam na stavbách pristupujeme obozretnejšie a dôslednejšie dozeráme na technológiu vykonávania prác. Netýka sa to len betonáže, ale napríklad aj zemných prác či pokládky asfaltových zmesí. Prečítajte si o tom viac.

Zjazdnosť diaľnic počas zimy zaistí 269 strojov

Zjazdnosť diaľnic počas zimy zaistí 269 strojov

Na prvý pohľad vyzerá zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest ako rutinná činnosť. Opak je však pravdou. Ide o zložitý proces, v ktorom okrem počasia hrá hlavnú rolu ľudský faktor.

Zaujímavosť – zima stavby nebrzdí, pri betonáži nám pomáhajú špeciálne opatrenia

Zaujímavosť – zima stavby nebrzdí, pri betonáži nám pomáhajú špeciálne opatrenia

Zima v tomto roku bola poväčšine mierna, niekoľko mrazivých dní sme však na našich stavbách zažili. V zime síce musíme sprísniť dohľad nad technológiou vykonávania prác, počasie však výstavbu výrazne nezabrzdí. Prečítajte si, aké špeciálne opatrenia nám pomáhajú pokračovať v prácach na rozostavaných úsekoch aj v zime.