Finalizujeme pred Zvolenom a na Liptove
Na mostoch Pustý Hrad (dĺžka 720 metrov) a Podbanské (dĺžka 143 metrov) aktuálne prebiehajú posledné opravné práce. „Na diaľničnom moste Podbanské momentálne pokladáme izolačný systém, zhotovia sa prechodové oblasti pred a za mostom a zasanujú sa plochy nosnej konštrukcie a spodnej stavby. Celková investícia do opravy tohto mosta bola vyše 1,5 milióna eur. Na moste Pustý Hrad pred Zvolenom je ešte potrebné dokončiť sanáciu ríms, osadí sa nové zvodidlo a zábradlie. Celkové opravy predstavovali sumu 3,8 milióna eur,“ hodnotí po kontrolnej obhliadke mostov Rastislav Droppa, prevádzkový riaditeľ a podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.
Národná diaľničná spoločnosť vynakladá maximálne úsilie, aby v najbližšej dobe postupne ukončila aj opravy na zvyšných mostoch. Tento rok sa výrazne navýšil objem investícií do opráv mostov na diaľniciach. Pre porovnanie, v minulom roku sme zabezpečili komplexnú opravu piatich mostných objektov, tento rok sa práce vykonávali na siedmich mostoch, mostné závery sa menili na 17 mostoch a zábradlie či rímsy sa obnovili na 10 mostoch. Investície do opráv a údržby mostov predstavovali v roku 2023 celkovo 14 miliónov eur, v roku 2024 sa na tento účel vyčlenilo spomínaných 22 miliónov eur.
Najväčšia investícia smerovala do mosta Váhovce pri Galante
Národná diaľničná spoločnosť investovala do rekonštrukcie viac ako 6,2 milióna eur. Vďaka investícii sa predĺžila životnosť mosta, zvýši sa komfort jazdy a zaťažiteľnosť stavby aj pre nadmernú dopravu. Aktuálne sa na moste betónuje vyrovnávací betón, uloží sa izolačný systém, vybetónujú sa rímsy a zasanuje sa podhľadová plocha nosnej konštrukcie. Technický stav 630 metrov dlhého mosta bol nevyhovujúci, z mosta bola odkláňaná nadmerná doprava, ktorá musela využívať obchádzky. Najpodstatnejším elementom tejto stavebnej akcie bolo práve zosilnenie pôvodnej nosnej konštrukcie. Práce prebiehajú tak, aby rekonštrukcia mosta bola ukončená čo možno v najskoršom termíne.
Nový odvodňovací systém na moste Podtureň
V septembri sme začali s opravnými prácami a zmenou pôvodného odvodnenia na moste Podtureň s dĺžkou 1 035 metrov. Celkový rozsah opravy predstavuje osadenie nového odvodňovacieho potrubia pod konzolu nosnej konštrukcie, demontáž liatinového potrubia z vnútra mosta, odstránenie povrchu chodníka z liateho asfaltu, odstránenie obrusnej vrstvy vozovky popri rímse či opravu a doplnenie rigolov pri vyústeniach potrubia. Celková dĺžka nového odvodňovacieho potrubia bude predstavovať takmer 3 kilometre. Aktuálne sú realizované práce na pravom moste a následne, po ich ukončení, sa zrealizuje oprava odvodnenia ľavého mosta.
Prevencia na prvom mieste
Národná diaľničná spoločnosť má v správe 874 mostov a väčšinu mostov tvorí ľavý a pravý most, niektoré mosty majú viac mostných záverov – počet mostných záverov teda atakuje číslo 2 250 kusov. Každý most v správe Národnej diaľničnej spoločnosti sa pravidelne kontroluje. Minimálne raz v roku sa realizujú bežné prehliadky mostov. V závislosti od stavebno-technického mosta sa vykonávajú hlavného prehliadky mostov v šesťročnom, štvorročnom alebo dvojročnom intervale. Pri bežných prehliadkach ide najmä o vizuálnu kontrolu, ktorou sa zisťuje, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo voľným okom rozpoznateľné poruchy. Hlavné prehliadky sú už podrobnejšie a prehliadajú sa pri nich aj ťažšie prístupné miesta. Pozostávajú z fyzickej prehliadky každej konštrukčnej časti mostného objektu a zaznamenania zistených porúch. Na základe ich výsledkov následne plánujeme a realizujeme údržbu a opravy jednotlivých mostných objektov s cieľom zabezpečiť, aby spoľahlivo plnili svoju funkciu.