Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest začína spravidla 1.11. a končí sa v marci nasledujúceho roka. Naši kolegovia sú však v nepretržitej pohotovosti a sledujú aktuálne klimatické podmienky, aby mohli včas zasiahnuť na kritických úsekoch aj pred začiatkom oficiálnej zimnej údržby a zabezpečiť tak zjazdnosť a plynulosť premávky.
Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest máme k dispozícii 183 sypačov, z toho 20 je úplne nových, 9 nákladných vozidiel, 13 nákladných vozidiel s pluhom, 12 traktorov s radlicou, 1 traktor so sypačom, 18 snehových fréz, 20 univerzálnych nosičov náradia, 41 nakladačov, traktobager a multikar sypač a pluh, čo celkovo tvorí 299 strojov. Pripravených máme viac ako 37 000 ton posypového materiálu. Na zabezpečenie zimnej pohotovosti je vyčlenených 715 zamestnancov. Zároveň, pred každou zimou preverujeme stav odvodňovačov, ako aj ochranu mostných objektov pred pohybom ľadu, odstraňujeme poruchy na vozovke, preskúšavame všetky mechanizačné a dopravné prostriedky zaradené do výkonu zimnej služby, zabezpečujeme školenia dispečerov a zamestnancov zaradených do zimnej služby.
Udržiavame takmer 1 200 km
Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje výkon zimnej údržby na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy v nasledovnom členení:
- Diaľnice......................................................... 514,15 km
- Rýchlostné cesty......................................... 223,43 km
- Vybrané cesty I. triedy............................... 144,02 km
- Privádzače, odpočívadlá a parkoviská..... 87,31 km
- Križovatky.................................................... 224,34 km
Sypače pracujúce v tandeme a ich bezpečné predbiehanie
Sypače môžu pracovať samostatne, alebo v tandeme (dve alebo tri vozidlá podľa počtu pruhov na diaľnici). Jazdia za sebou vo vzdialenosti 50 až 100 metrov, každé v samostatnom pruhu. Takouto jazdou ošetrujeme celú šírku diaľnice. Pre dôkladné očistenie sa sypače pohybujú rýchlosťou 40 až 50 km/h. Keď svetelná signalizácia ukazuje smerovú šípku, je možné bezpečne predchádzať posypové vozidlo v smere šípky. Na svetelnej signalizácii máme svetelné kríže, ktoré znamenajú zákaz predchádzania. Vodiči si neuvedomujú, že pri predchádzaní posypových vozidiel v tandeme sa predchádzajúce vozidlo dostáva na neošetrenú vozovku, kde je veľmi jednoduché dostať šmyk. Ak na ceste vidíme sypač so zdvihnutou radlicou, môžeme ho opäť bezpečne predchádzať v smere šípky. Prioritou zostáva bezpečnosť vodičov a minimalizácia dopravných obmedzení. Prosíme všetkých motoristov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách, ako aj prispôsobili jazdu poveternostným podmienkam.