Pripravenosť zložiek aj technický stav
Aj keď sme požiar v diaľničnom tuneli na Slovensku ešte nezaznamenali, je veľmi dôležité zosúladiť zodpovedné zložky, aby v prípade takejto situácie vedeli rýchlo a efektívne konať. Toto bolo aj úlohou súčinnostného cvičenia, ktoré sa konalo v tuneloch Svrčinovec a Poľana na novovybudovanom úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité.
V tomto prípade však nešlo len o bežný požiar v tuneli, dôvodom zásahu bola dopravná nehoda s požiarom, ale aj únikom nebezpečnej látky do enviromentu. Účelom tak bolo preveriť pripravenosť základných zložiek Integrovaného záchranného systému vykonávať a zabezpečovať výkon špecifických činností zameraných nielen na likvidáciu požiarov v tunelovej rúre, ale aj ochranu obyvateľstva a životného prostredia.
Počas cvičenia sme preverili ako vhodnosť využitia a stav technických prostriedkov zainteresovaných zložiek, tak aj funkčnosť rádiového spojenia a prienik informácií medzi zasahujúcimi zložkami.
Nové jednorúrové tunely
Cvičenie prebiehalo v tuneloch, ktoré motoristi prvýkrát otestujú už o pár týždňov. Oba tunely, Svrčinovec aj Poľana, sú jednorúrové, to znamená, že doprava v nich je obojsmerná. Dlhším z dvojice nových tunelov je Poľana s 893 m, Svrčinovec má dĺžku 409 m.
Bezpečnostné novinky
Počet jednorúrových tunelov na Slovensku sa s novými prírastkami zvýši na štyri. NDS v nich v poslednom období zaviedla hneď niekoľko noviniek. Za dverami každého núdzového východu sme umiestnili transportné vozíky, ktorými je možné raneného jednoducho odviezť do bezpečia.
Okrem toho sme vo všetkých našich tuneloch unifikovali dvere SOS na oranžovú farbu a dvere únikových východov na zelenú, so zelenými LED svetlami po obvode. Zlepšila sa tak orientáciu vodičov v tuneloch.
Novovybudované tunely Svrčinovec a Poľana sú na Slovensku dokonca prvými tunelmi, kde sme použili dymové hlásiče na presnejšiu identifikáciu pohybu dymu v tuneli.
V tuneli Poľana sme zaviedli ešte jednu novinku. Každý ventilátor tu má svoj tzv. control box, ktorý automaticky vyhodnocuje situáciu, čo umožňuje presnejšiu reguláciu vetrania, ktorého cieľom je udržanie dymu čo najdlhší čas pod stropom. Táto skutočnosť je pri jednorúrových tuneloch veľmi dôležitá.