
Vďaka presmerovaniu tranzitnej dopravy smerujúcej na Žilinu mimo intravilánu Bratislavy sa postupne zjednoduší aj dopravná situácia na obchádzkovej vetve D1 v smere z Bratislavy.
„Nejde len o otázku dopravy, ale aj o otázku kvality života v meste. Cieľom presmerovania tranzitnej dopravy je totiž zvýšiť bezpečnosť a znížiť negatívne vplyvy dopravy na obyvateľov ako je hlučnosť, prašnosť či znečistenie ovzdušia,“ vysvetlil minister dopravy SR Jozef Ráž.
Odklon nákladnej dopravy, ktorá len prechádza Bratislavou, je možný práve vďaka investíciám do križovatky D1/D4. V decembri minulého roka otvorila Národná diaľničná spoločnosť vetvy diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, vďaka ktorým sa vozidlá vedia priamo napojiť z D4 od Jaroviec na D1 v smere na Trnavu a naopak, z D1 v smere od Trnavy na diaľnicu D4. Vďaka otvoreniu nových diaľničných vetiev už dnes obchvat D4/R7 pohlcuje celý medziročný nárast nákladnej dopravy, ktorý by za iných okolností ešte viac zaťažil bratislavský Prístavný most. Intravilánom hlavného mesta už teraz denne prechádza v priemere až o 570 kamiónov menej, v porovnaní s obdobím, kedy prepojenie D1/D4 nebolo otvorené.
Podľa nových pravidiel by cez bratislavský Prístavný most mali prechádzať iba tie vozidlá nad 7,5 tony, ktoré slúžia na zásobovanie. Tranzitná doprava je odklonená z D2 (Pečňa - Petržalka) na D4 a následne sa tranzitujúce vozidlá dostanú na D1 prostredníctvom novootvorenej vetvy z D4 v križovatke D1/D4. „Na osadení nového dopravného značenia sa pracovalo v noci, kedy tento úsek nie je intenzívne využívaný motoristami. Za jednu noc sa podarilo umiestniť viac ako 55 dopravných značiek bez zásadného obmedzenia dopravy. Odklon tranzitu z Prístavného mosta tak zostane trvalým riešením,“ podotkol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček.
Vylúčenie tranzitnej dopravy je bežné vo väčšine veľkých európskych miest. Cieľom presmerovania dopravy je zvýšiť bezpečnosť a znížiť negatívny vplyv dopravy na obyvateľov.